måndag 3 september 2012

föräldraledig


Träningen går bra. Jag har nog aldrig varit i bättre form. Nu vill jag tävla för att se resultatet.

Ett tecken på att jag känner mig i bra form är att jag känner mig bekväm i farter kring 4.10 tempo. Det bästa passet den här veckan var nog en runda på 14 km där jag hade ett snitt på 3.53 min/km
Den snabbaste km gick på 3.36 min/km och långsammaste på 4.07 min/km

För drygt två veckor sedan hade jag ett riktigt fint pass också. Efter 7 km löpning bestämde jag mig för att köra snabbdistans över 5 km på tillbakavägen. De två första km var äckligt jobbiga och de negativa tankarna kom och jag försökte dra ner på tempot. Visserligen gick den tredje km lite långsammare 3.43 min/km men på den fjärde hade jag ökat igen. Det var som om kroppen hade vänjt sig vid den höga farten.
Sista km var en urladdning och som landade på 3.16 min/km. Gubben har lite fart i sig fortfarande.
Efter 18.07 min var jag klar. Kändes som ett bra kvitto att kunna göra strax över 18 min på träning.

I veckan som kommer blir även det en tuffare vecka. Intervaller, ett kortare långpass med fart, distans med inslag av backträning och lite annat smått och gott.Nästa vecka blir lite lugnare eftersom det är Kretsloppet den 15 september. Skulle sitta bra med ett personbästa så jag får fira ordentligt sen på kvällen. Vi har nämligen bjudit in till den årliga kräftskivan.

Eftersom det är min första dag som föräldraledig kommer jag ta mig ut med joggingvagnen en del framöver.
Vi har haft sju underbara veckor tillsammans men nu är det jag och Kakan på heltid ett tag framöver.
Jag är åter på jobbet i mitten av januari. Känns riktigt bra




8 kommentarer:

  1. Herregud vilken form du är i!!! :-O
    Vad är hemligheten? ;-)

    SvaraRadera
  2. Shit det är ett högt "bekväm-tempo" dags för ett längre lopp kanske?:)

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt med pappatid för kakan.
    Och vad skoj att åka med i vagnen när man har en sådan snabb paps! :-)

    SvaraRadera
  4. Å vad mysigt med lite pappatid för kakan. Och så kul att sitta med i vagnen när man har en så snabb paps!

    SvaraRadera
  5. Hej, har inte sett din blog förut utan hamnade här via Staffan (430-fart). Såg att du tänkte springa Göteborg halvmaran. Varför inte hänga på och köra hela distansen? Jag ska springa och tänkte försöka mig på sub3. När jag kollar på dina tider så verkar vi ganska jämna så då kan vi hjälpas åt mot sub3 :-) Förvisso är det kanske lite väl nära Lidingö men det ska väl funka (säger jag som inte springer Lidingö - är bortrest då). Tobias

    SvaraRadera
  6. Hej, har inte följt din blogg tidigare men såg att du tänkte springa Göteborg halvmarathon. Varför inte satsa på hela och sikta på sub3? Med dina tider och den form du verkar vara i ska väl det funka :-) Jag ska springa och kommer sikta på sub3 och med tanke på att loppet inte är så stort så är allt sällskap/draghjälp välkommet... /Tobias

    SvaraRadera
  7. Oj vad snabb du är! Personbästa blir det säkert på Kretsloppet. Ska du våga försöka nå 36 min :-)?

    SvaraRadera