tisdag 16 oktober 2012

vinterträning


Om ni vill läsa en blogg om en fantastisk idrottstjej som gjort klassikern och skapat ett eget marathon tycker jag ni ska läsa om Jonna och hennes blogg Fartfylld.

Jonna undrade hur jag kommer att träna i vinter? Vet inte om hon menade löpträning eller träning i allmänhet men jag ska försöka svara på båda frågorna.

Mitt stora mål nästa år är att springa ett marathon under 3 timmar. Den första marathontävlingen som jag planerat för nästa år är i Köpenhamn. Den går av stapeln samma datum som Göteborgsvarvet.
Min andra mara kommer jag springa i Bryssel. Det är i alla fall bestämt att den kommer bli av. Min bästa kompis och bestman bor i Bryssel så valet av stad föll sig ganska naturligt. Inte helt fel att han bor endast ett par hundra meter från starten.

Det kommer att bli mest mängdträning under november, december och januari. Ska försöka ligga på 6-7 mil i veckan. Det enda fast passet kommer vara ett långpass. Om det blir dubbla pass på 15 km eller ett pass på 25-30 km låter jag vara osagt. Det beror på hur det övriga livet stör min träning :)
Sedan blir det distanspass med varierande fart och sträcka. Det ska bli skönt att springa utan några som helst krav på tider en tid framöver.



Jag ska även försöka mig på lite mer corestyrka, backträning och löpskolning i vinter. Jag är inte tillräckligt stark i mage och lår. Med lite mer styrka kanske jag kan förbättra mina tider över alla distanser.
Med mängd kommer även bättre tider på även de kortare distanserna också.

Dessutom kommer jag att börja träna med Mölndal Outdoor på tisdagar i vinter. Kul att ha en grupp att träna med på fast tider en gång i veckan. Det kommer bli fokus på backintervaller skulle jag tro. 

Framåt mitten av januari kommer jag att hoppa på marathon.se och deras marathonprogram för att klara loppet under 3 timmar. Det kommer finnas med i bakgrunden och som inspiration.

Jag längtar till vintern. Att få springa när det är ett par minusgrader, snön som lyser upp och det är alldeles tyst är en speciell känsla. Jag och Kakan kommer att tillbringa ungefär två veckor i Sollefteå i juletid och där är det garanterat snö. Perfekt uppladdning inför Sylvesterloppet.


7 kommentarer:

  1. men tusen tack fina du! För fina ord och den roliga intressanta beskrivningen! Det låter som en bra plan! Så kul att du ska springa just Köpenhamn marathon, där jag sprungit :) så fint marathon! Bra att du planerar att springa intervaller i grupp, det ger helt klart en extra krydda tycker jag. Man pressar sig lite extra... ska bli intressant att se hur du upplever vinterträningen, marathonprogramträningen osv!

    SvaraRadera
  2. Intressant! Sub 3 tror jag att du klarar. Svårt att säga att det blir lätt, men jag tror att du har goda förutsättningar för att ha lite marginal också :-).

    Träna i grupp är fint. jag har alltid lika kul när jag springer med Vallentuna Friidrott. Bra initiativ där :-)

    SvaraRadera
  3. Jag är grymt imponerad av vad du hittills har presterat, så jag är tror på dina mål! Dessutom är det bästa att sätta upp mål inför träningen så att man innan är medveten om hur man vill träna och att det tar tid till att göra det. Att det är viktigt att genomföra den för att uppnå målen.
    Bra där!
    Angående att bli ledare i Friskis är nåt jag absolut du ska kolla upp lite mer - det är bland det bästa jag gjort och jag njuter av både kunskapen och glädjen det ger. :)

    SvaraRadera
  4. Det låter så bra!! Jag kommer självklart följa din träning!! Du är sååååå snabbb!
    Heja heja...

    Ja, man kan fota lite om man inte springer så fort som du gör!! hi hi Eller jag tar min man efter min runda så han kan fotografera :)

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Vilket bra mål, gissar att du kommer att fixa det! skönt att nu ha några månader framfördig då du inte pressar tider!
    Ha en härlig Torsdag

    SvaraRadera
  6. Det ska bli spännande att följa din väg mot maratonsatsningarna! Kör hårt o lycka till med träningen!

    SvaraRadera
  7. Ska bli spännande att följa din marathonsatsning!

    SvaraRadera