fredag 7 oktober 2011

barnlängtan


Det blev en känslosam stund i soffan igår när vi såg programmet ”Drömmen om ett barn”på TV3

Så många tankar och känslor inom mig och orden hittar inte riktigt fram.
Tårarna rann när vi fick följa Sandra och Lasse från Gotland som valde att adoptera från Sydkorea.


Det är bra att vi ofrivilligt barnlösa hamnar i fokus. Vi måste bli bättre på att diskutera detta. 
Vi är inte pestsmittade. Vi vill också synas. Inte bli åsidosatta. 

Känner så väl igen tankarna hos dessa person. Vi blir bortvalda sociala sammanhang där det har funnits barn med. Är det av barmhärtighet som vi får stanna hemma? Skiter de kanske att bjuda oss eftersom de inte orkar med att höra hur jävla jobbigt vi har det? Kanske är det så enkelt som att de inte är intresserade.Till slut orkar man inte längre utan väljer heller att isolera sig.

Tillfällen där det finns en gravid mage får all uppmärksamhet. Det ska kännas på magen. Det ska pratas namn, kläder, uppfostran och allt annat mellan himmel och jord. Där står vi som två alkisar med urinfläckiga byxor som ingen vill kännas vid även fast vi också väntar barn. Men det syns inte. Att inte kunna få biologiska barn är inte lika mycket värt i andras ögon. Vi är andrahandssorteringen på barnmarknaden. 

I ärlighetens namn ska det sägas att det finns de som är nyfikna också. Åh vad roligt att ni ska adoptera utbrister ni. Är det själva adoptionen som är roligt eller att vi ska bli föräldrar?
Det börjar bli väldigt tröttsamt att svara på frågor om vi får välja kön och varför det tar så lång tid när det finns så många föräldralösa barn. "Ni kommer ju älska det här barnet lika mycket som ett biologiskt barn". Det menar du inte?

Vi är de personer som alla tycker så jävla synd om.

Det finns även ett program om ofrivillig barnlöshet på SVT med komikern Pia Johansson. 
Har ni missat dessa program och vill veta mer Barn till varje pris? SVT och TV3´s Drömmen om ett barn

5 kommentarer:

  1. Intressant blogginlägg och alldeles rätt!

    Det blir Kalifornien i 11 dagar, Florida lika länge och till sist New York i 8 dagar. :) Har hyrt bil som vi tar oss runt med i Kalifornien och Florida.

    SvaraRadera
  2. - Tänkte på dig när jag såg reklamen "Drömmen om ett barn" och så klickar jag in i din blogg och får läsa det här /;! Vet inte vad jag ska säga men jag håller fortfarande alla mina tummar och tår för dig vännen!

    SvaraRadera
  3. Ibland tror jag det kan vara svårt för personer som inte har kommit i kontakt med ofrivillig barnlöshet att veta vad de ska säga till er och andra. Kanske blir man rädd för att säga något som strör salt i såren? Kanske är man rädd att ni ska ta illa upp om man frågar om adoption? Jag vet inte riktigt, men jag tror att mycket handlar om okunskap.

    SvaraRadera
  4. Åh kan sätta mig in i er situation, Jag själv är adopterad. Har ni funderat på att adoptera ett barn ifrån Sverige, lite lättare med papper & dylikt;)Yes vi har en babywatcher med videofunktion som vi är nöjda med..kika här;
    http://www.philips.se/c/avent-haelsa-och-oevervakning/32048/cat/sv/#/cp_tab3

    Idag blir det löpning absolut. Har vilat i helgen,varit på middag etc, haft akvarie projekt o banrums projekt;)

    SvaraRadera
  5. Ja det är ju jättebra att mer fokus läggs på barnlöshet. Och jag tror också att det kan vara svårt för "utomstående" att veta hur man ska "handskas" med barnlösa (förlåt att jag kategoriserar in alla som av olika anledningar inte kan få barn på "naturlig väg" i samma fack här..), hur man ska bete sig osv. Lite som att det kan vara jobbigt och svårt att veta hur man ska förhålla sig till någon som precis mist en anhörig eller liknande kanske. En stor anledning kan nog vara just att "ni" hamnar lite i skymundan bland alla gravidmagar så att vi får veta mer är kanske en bra början. Förstår du lite hur jag menar?

    SvaraRadera