onsdag 5 oktober 2011

underbara clara

Den omåttligt populära bloggerskan Underbara Clara har skapat debatt i ett inlägg där hon har klätt sin son i rosa klänning och strumpbyxor.
Diskussionen bland kommentarerna handlar om vad som är rätt och fel i frågan.

Min personliga åsikt är att kläder inte spelar någon roll utan det är hur du uppfostrar ditt barn som är det viktiga.

Men att som förälder medvetet provocera genom att sätta på sin son rosa klänning och strumpbyxor är endast för att skapa debatt. Den lilla killen har knappast själv fått välja sin egen klädsel.
Argumentet om att det skulle vara bekvämt känns enbart fånigt. Det hade väl räckt med ett par färgglada leggings istället. Inte så provocerande även fast det anses vara ett tjejplagg.

När hennes son är fri att själva välja kläder ska han naturligtvis få göra det.

Varför inte lyfta debatten från hennes inlägg istället. Små barn bör inte gå i begagnade skor eftersom deras fötter fortfarande växer och de bör få utforma sina skor själv.
Dessutom förstår jag inte poängen med att lägga ut bilder av sitt barn (ansiktsbilder) på en blogg, Facebook eller liknande. Debatt hade ändå kunnat skapas genom att hon är så populär i bloggkretsar.

Barnet kan själv inte välja om det vill vara med på bild. Så snälla låt bli.
Det är min högst personliga åsikt. Ni andra gör precis som ni vill :) 

Jag tycker Underbara Clara verkar vara en fantastisk person. En ung företagsam kvinna som väljer att gå sin egen väg. En person som med sin familj har valt sin väg i livet och det hon tror på. Fortsätt med det och skapa debatt men lämna ditt barn utanför.

7 kommentarer:

  1. du har intresse för löpning ser jag. Mmm det är allt underbart!Ja följer schemat i löparens nya handbok & har anmält mig till göteborgsvarvet;)Du kan följa min träning under min träningskategori i bloggen. Välkommen till mig!
    Mottager gärna små tips!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är bra att det finns människor som vågar bryta mot könsstereotyper och jag tror inte at en så liten pojke har ont av att gå i klänning och strumpbyxor. Däremot kan det bli svårare när han blir större och kompisarnas åsikter spelar större roll. Tyvärr finns det ju en risk att den som sticker ut blir mobbad.

    Ang. barnbilder på bloggar så har jag svårt att tro att barnen tar skada av det. Om jag bloggar när Elly blir större får hon dock välja själv om hon ska vara med på bild eller ej.

    Förresten, såg du awarden på min blogg?

    SvaraRadera
  3. Har sprungit min längsta runda hittills i min träning med en vän mest för skojs skull..absolut är det ngt så frågar jag, jisses ser att du har sprungit en del lopp iår på bra tider!Är du friidrottare eller ngt?

    SvaraRadera
  4. Jag skrev en lång kommentar på ditt förra inlägg som försvann, irriterande..!

    Kul med Göteborg-halvmarathon! Jag hade tankar om att starta där förut men det blir inget.

    Åby ... bor du i Norrköping? Det var där jag studerade förut :)

    SvaraRadera
  5. Det är väl bara det att hennes gigantiska blogg bygger på hennes hemmatillvaro med barnen där hon fotar väldigt mycket i hemmet och på barnen och...ja, att lämna barnen helt utanför, då faller en stor del av idén med hennes gigantiska blogg. Jag läste av del av kommentarerna till blogginlägget...herregud, vilket navelskåderi...

    Hoppas aldrig min blogg blir så där stor och omskriven, alltför stora bloggar tenderar till slut att bli väldigt opersonliga.

    SvaraRadera
  6. Jag känner mig mest glad att jag/vi inte har det behovet att framhäva oss genom våra barn. Låt barnen vara sig själva istället. Visst ska man guida dem rätt, men inte styra alltför mycket.

    Sen 60 kommentarer till ett inlägg om soppa, unreal...not my cup of tea om man säger så.

    SvaraRadera
  7. Fast sonen kan ju heller inte välja att ha exempelvis skjorta och typiskt pojkiga byxor väl? Lite samma som att folk säger till oss att vi inte låter Sixten välja om han ska vara vegetarian eller äta kött när vi enbart serverar vegetarisk mat. men hade han fått välja om vi gav honom kött då? "Nej det har ni ju iofs rätt i" brukar det komma då. När Sixten är tillräckligt gammal kommer han självklart själv få välja om han vill äta kött eller inte. Även vilka färger och typer av kläder han vill bära.

    SvaraRadera