lördag 26 november 2011

rapport från andra sidan jordklotet

Idag går vi in på fjärde veckan här i Colombia. Sedan förra torsdagen är vi i Santa Marta. Här är soligt och varmt. Mycket behagligare klimat och ljudnivå än trakikbullret i Bogotá.
Vi kommer stanna här tills på fredag då vi åter åker tillbaka till huvudstaden.



Sedan förra fredagen är vårt ärende i domstol. Där ska det beslutas om att vi blir juridiska föräldrar till vår lille son. Vi har fått höra att det är en normalsnabb domstol och att de familjer vi känner till har varit hemma på fem veckor. Det skulle innebära att vi bara är här två veckor till. Faktum är att jag inte längtar hem. Inte riktig än i alla fall. Har en biljett bokad hem till Sverige den 17 december och skulle vi komma hem snabbare är det bara en bonus. Men som sagt, alla vi tre trivs riktigt bra här i Santa Marta med utsikt över karibiska havet.

När vi kommer tillbaka till Bogotá har vi en del utflyktsmål att se fram mot. Det gör att tiden går lite snabbare också. Jag ska bland annat få se en inhemsk fotbollsmatch i den colombianska ligan. Det ska bli riktigt spännande.
Överallt finns det poliser, militärpoliser, militärer och alla möjliga typer av vakter. Den här skylten såg jag utanför sjukhuset där även ICBF (sociala myndigheterna fanns)


Det har inte blivit så mycket träning hittills. Det har inte varit riktigt prioriterat om jag säger så. Har fått till tre lätta löppass längs stranden på ca 7 km. Nu fattas det bara drygt 3 km innan jag har kommit upp i 200 mils löpning för i år. Den siffran kommer justeras lite innan året är slut.
Träningsdosen har alltså fördubblats sedan förra året. Det har gett resultat med fina personbästan på 10 km och halvmarathon.


Vi har sett en massa otrevliga djur här i Santa Marta. Det finns väldigt mycket leguaner som både chillar i träden och spatserar utanför vår hotelldörr. Vi har även sett kolibris. Det var häftigt :) Dessutom finns det mycket olika typer av fåglar och ödlor som springer omkring här.



Sitter och funderar på mina målsättningar inför nästa säsong. Jag hoppas kunna delta i ett 10 km lopp i staden där jag växte upp. Tidsmålen kommer jag presentera lite längre fram.

5 kommentarer:

  1. - Haha klart det blir vinst mot Siena! Äh helt okej själv med hoppas jag? Have fun in Colombia! Kram!

    SvaraRadera
  2. - och vinst blev det till slut också ;)! congrätz! hoppas allt är bra med din familj! kram vännen min!

    SvaraRadera
  3. Det låter som ni har det jättehärligt, passa på och njut av solen och varandra!

    SvaraRadera
  4. Vilken resa ni är på, säger som Fifi här ovan, passa på att njuta av det som är nu! Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte revolven som var överstrykt på mitt hotell i Bosnien gav läskiga vibbar men den är ju på dagisnivå med automatvapnet i bild!!

    SvaraRadera