torsdag 14 juni 2012

jobbiga snabbdistans


Som jag skrev i förra inlägget blev det ett par dagars vila efter tävlingen i onsdags.

Det var först på söndagen som jag sprang igen. Det blev lite drygt nio km i lätt tempo. Det blev ytterligare en dags vila på måndagen. På tisdagen körde jag ett morgonpass. Jag hade lätta ben trots den tidiga timman. Det fanns inget att tveka på utan jag drog iväg på 11 km i 4.15 tempo. En jättehärlig start på dagen.

Igår hade jag planerat in snabbdistans. Det är ett av de pass som jag verkligen ogillar. Jag älskar att springa men att på träning springa så fort har jag svårt för. Intervaller går jättebra för då har jag vila mellan varje repetition.

Efter 3 km uppvärmning var det bara bita ihop för 5 tuffa km i planerad 3.50 fart.
Första km gick hyfsat "lätt". Kikar på klockan och ser att den stannar på 3.38
Andra km blev desto tyngre men ändå ett par sekunder under planerad fart.
Nu fick jag ett par sekunders vila vid ett par tillfällen eftersom jag blev tvungen att stanna vid trafikljus.
Tre kilometer kvar och jag tittade på klockan allt oftare. Inte för att hålla min fart utan jag ville bara att passet skulle ta slut. Det är slitigt att springa snabbdistans men ändå kändes det kontrollerat och bra även om jag var helt slut när passet var klart. De sista km slutade med 3.40/3.36 och 3.35.
Därefter hade jag ett par km nedjogg/hemjogg. När jag väl var hemma mötte jag min fru och Kakan i dörren. Jag gav sonen mat och sedan tog vi en tur med joggingvagnen på 5 km.

Allt som allt blev det en riktigt bra träningsdag igår med 15 km löpning. Love it

7 kommentarer:

  1. Önskar jag hade motivationen till att träna.. Det där du beskriver låter riktigt jobbigt :P

    SvaraRadera
  2. Kul att du har kikat i min lookbook. jenas & jeans är faktiskt en av mina favoriter också - och skojigt nog är det killen som valde den kombo en dag när jag hade ett mindre utbrott i garderoben och hittade INGENTING att ha på mig haha.

    SvaraRadera
  3. Ja snabbdistans ÄR verkligen den jobbigaste typen av träning. Det är bara svinjobbigt liksom. Inget sällskap, ingen vila. Tufft! Men det ger ju så himla mkt, så det är värt det:)

    SvaraRadera
  4. Pra snabbdistans! Jag har också svårt med just snabbdistans i bra fart.

    Jag upplever det så tungt att jag funderar på att gå ner till IP och köra snabbdistans på bana. Det kanske går lättare då.

    SvaraRadera
  5. wow så imponerad av dina kvalitetspass! Snabbdistans är en fasa... mycket värre än intervaller tycker jag också. Nu nör jag ska börja med mer kvalitetslöpning får jag hämta inspiriation här!

    SvaraRadera
  6. Ja det är skit överallt verkar det somm. Konstigt väder!
    Hur är det med lilla familjen? Lillkillen börjar bli stor nu va? :)

    SvaraRadera
  7. JÄKLAR vilket tempo du hållt, jag ser att träningen går riktigt bra för dig med! Du får gratta lillkillen från mig. :)


    Till midsommar blir det att fira min svärmor som fyller 50 och eftersom jag sommarjobbar blir det inte mycket till semester. Men det verkar som att jag lyckas få några ledigveckor så jag har lite småplaner, men jag vågar inte säga något förrän det är helt spikat. ;) Själv då?

    SvaraRadera