onsdag 27 juni 2012

mot sub 37 på 10 km


Det som känns bra med löpningen just nu är att trots tunga och trötta ben visar klockan fina km tider. Undrar i mitt stilla sinne var detta kan sluta när jag tävlar och förhoppningsvis har pigga ben?

Så var känslan igår. Jag var trött i låren efter ett roligt fartlekspass på måndagen där det gick undan (enligt min förmåga). De första 5 kilometerna var det mer löpning, kontrollerad flytfart medan jag försökte få till lätt jogg de resterande 7 kilometerna.

Har inte överfört tiderna från Garmin till Funbeat ännu för gårdagens pass.

Fartlekspasset, som helt plötsligt blivit till en liten favorit, inleddes med 1 km uppvärmning.
Därefter var tiderna 4.02/17/02/3.56/46/4.23/17/21/3.45/4.45/15/3.35
Efter 5 hyfsat snabba km ville jag ta det lite lugnare 3 km och därefter göra en fartökning för att sedan gå ner i styrfart igen. Tanken var att avsluta riktigt snabbt innan nedjogg.
Positivt att jag kan avsluta den 14:e km i 3.35 fart.

Hej hopp. Jag känner mig i rätt bra form tidsmässigt. Lite mer finns att önska vad gäller känslan i kroppen. Hoppas kunna hitta den i tid för tävlingen.
Tanken var att träna lite tuffare än normalt, inte nödvändigtvis mer mängd, ett par veckor innan min första tävling på 10 km för året.

Tror ni jag gör 36.59 i år på 10 km som kanske är det största målet för året. 



6 kommentarer:

  1. Det är bara att träna på. Då kommer den lätta känslan så småningom tillbaka. Jag upplever det också lite tungt nu och jag tror att det är luften (tung och fuktig).

    Jag tror också att du klarar sub 37, bara känslan kommer tillbaka, dvs formen :-).

    SvaraRadera
  2. Det klarar du!
    Du är ju inne i ett riktigt bra flyt (trots lite tunga ben)! :-D

    SvaraRadera
  3. Det är så GALET snabbt, jag har svårt att relatera till det! Min gammel-svärfar (sambons farfar) gjorde 33.50 på milen om jag inte minns helt fel, du kunde prata med honom :)

    SvaraRadera
  4. Det tror jag absolut att du kan göra, jag menar om du fixar dessa tider med tunga ben HUR bra kommer det då inte vara när benen är pigga?

    SvaraRadera
  5. Det är ett tufft mål men jag tror du klarar det!! :D
    Våga bara vila ordentligt innan tävling.

    SvaraRadera