måndag 4 juni 2012

i tänkt tävlingsfart



Ett tufft intervallpass väntade mig på fredagseftermiddagen. 3000 m + 4 x 1500 m i tänk tävlingsfart på 10 km.

Vad menas då med tänkt tävlingsfart? Är det den fart jag hade när jag slog personligt rekord på Kretsloppet med 37.21 eller är det en fart som jag önskar hålla när jag vill gå under 37 minuter någon gång den här tävlingssäsongen?

För mig innebär tävlingsfarten 3.39 min/km och en sluttid på 36.40. Det är den fart jag har tränat inför på alla intervallpass. Rätt eller fel?

Som sagt, ett tufft intervallpass skulle genomföras. Ensam. Aldrig lätt att genomföra dessa pass utan draghjälp eller peppande ord.

Mina hållpunkter för varje 400 m är att jag ska göra dessa under 1.30 min. Gick ut i ett, som vanligt, i ett alldeles för högt tempo. När jag väl är uppe i ett visst tempo på bana har jag svårt att slå av på takten. Så jag fortsatte att kämpa i blåsten. Det var riktigt kämpigt och till slut vek jag ner mig. Hade tydligen inget pannben eller djävlar anamma i mig. Fail!

Jag klev av efter 2000 m och en tid som stannade på 7.04 min. Visst, jag orkade inte hålla farten men den var ändå 8 sek snabbare per km än tänkt tävlingsfart. Men sånt kan jag inte se. Just då existerar bara nuet.

Nästa del i passet är 4 x 1500 m. Även det tuffa intervaller men på nåt sätt mer lätthanterligt. Även här har jag 1.30 min per 400 m som riktmärke.
Här var det 3 - 5 minuters vila mellan varje repetition. Jag lade mig på 4 minuter.

5.12 min (3.28 min/km), 5.14 min (3.29 min/km), 5.12 min (3.28 min/km), 5.08 min (3.25 min/km) 

Dessa intervaller gick bättre men kände mig lite stel i vänster baksida lår och lite i fotleden på samma ben. Kändes som jag inte kunde gå får fullt.

Eftersom jag är en tjurig karaktär, i alla fall när det kommer till vissa delar, ville jag få ihop 9 km intervall som var planerat. Nu fick det bli en modifierad variant. Så jag avslutade med en tusing i 3.20 fart.

I helgen har jag tagit det lugnt från löpningen både enligt plan och av mer lathet. Så är livet







121110976543218

5 kommentarer:

  1. För det första Mikael: Du och jag umgås inte i samma löparkretsar. 5-6 mil (!) i veckan är väl ganska mycket?! Haha!
    Med två vilodagar är det ju i snitt dryga milen per dag.


    För det andra; en fråga:
    Ska man verkligen köra 3000 meters-intervallen (även om det bara är en) i samma tempo som 1500? Jag förstår ju att tanken är att klara en mil i tempot, men funderade över det ändå. :-)

    SvaraRadera
  2. det är skönt att vara lat ibland :) kram vännen miN!

    SvaraRadera
  3. Ojoj, men det är ju inte konstigt pm det blev jobbigt! Det är ju en ENORM skillnad på 3.39 och 3.29!! Passet är ju meningen att vara jobbigt, men ändå inom tröskeln för mjölksyra gissar jag, och med tio sekunders fartökbing per km hamnar man ju lätt över mjölksyratempot!

    Bra jobbat med andra ord:)

    SvaraRadera
  4. Jag är faktiskt tveksam, shortsen var typ som ett skämt när jag fick hem dom, dom stannade halvvägs vid låren sen var det kört haha. Kanske skulle passa en 10-åring.

    SvaraRadera