torsdag 7 juni 2012

mjölksyra och blodsmak


17.48 över 5 km. Ett av mina mål för året infriades redan på den första tävlingen. Skönt

Platsen var Uddevalla och den lilla tävlingen Strandjoggen. En liten tävling men med väldigt bra sluttider tidigare år. Så även detta året där vinnaren gick in på 14.55

Det blåste en hel del längs med vattnet men annars var det en riktigt härlig dag. 

Jag är nöjd med tiden men loppet kunde ha disponerats bättre. Gick ut alldeles för tufft de första km. Tror att första km passerades på 3.08, andra km på 3.18 eller nåt sånt. Den tredje km kan ha gått på dryga 3.20. De två sista km försökte jag bara hålla i och se till att medeltempot inte gick över 3.35.

Kändes som jag inte fick till något bra löpsteg. Tröttheten gjorde att det blev mer av en kämpastil än ett snyggt löpsteg. Det var som om fötterna inte riktigt visste var de skulle landa. De hamnade på nåt sätt i otakt (om det nu är möjligt) =) 

När det var ett par hundra meter kvar av loppet kom en fin liten uppförsbacke. Kroppen skrek åt mig att stanna men reptilhjärnan sattes in och jag kämpade mig uppför i ett tempo som kändes så långsamt. Sedan en utförslöpa och sen svängde vi upp mot målet igen.
Hade inte riktigt koll hur långt jag hade kvar innan backen men det var bara att bita ihop trots att mjölksyran började komma.

Efter målgång kände jag den härliga blodsmaken. Försökte hitta min fru och min svägerskas sambo. Gick runt lite planlöst i målområdet. Hämtade nåt att äta. Satte mig ner. Reste mig upp. Letade runt. Efter ett par minuter hade jag återhämtat mig så pass att jag kunde tänka mer klart :)

Äntligen kunde jag komma i väg till årets första tävling. Det var nog meningen att jag skulle springa just den här tävlingen. Undrar hur länge jag kan fortsätta att pressa tider?
Egentligen har jag bara misslyckats på en tävling och det var i Falkenberg över 10 km. Varmaste dagen på året som inte min kropp klarade av.

Vetskapen om att jag brukar kunna prestera på tävling borde ge mig bättre självförtroende och en tro på mig själv. Tyvärr är så inte fallet. Det är inte bara att ställa om. Det sitter så pass djupt inom mig.

Idag unnar jag mig en vilodag även om jag hade planerat att springa. Vi tar det imorgon istället. Nu siktar jag vidare mot sub. 37 min på 10 km. Kanske kommer det redan i Varberg 14 juli som är nästa tävling.



12 kommentarer:

  1. 3:08 på första kilometern - herregud, så fort har jag sprungit 1km EN gång och det var en maxning, jag hade släppt dig där! Otroligt starkt att ändå hålla i löpningen i ytterligare fyra kilometer trots "toköppning". Jag kan definitivt förstå att du var stum i slutet men du klarade sub18 - GRATTIS!

    SvaraRadera
  2. Helt galet snabbt!! Stort grattis!

    SvaraRadera
  3. Wow, imponerande! Grattis!!
    Får man låna lite reptilhjärna? ;-)

    SvaraRadera
  4. Oj vad bra! Grymt inspirerande för mig som ska springa ett 5 km lopp på lördag.

    Grattis!!

    SvaraRadera
  5. Hur fort kan du då springa om du disponerar loppet bättre och får bättre löpsteg? Grymt bra jobbat!
    Och jag hoppas också att vi ses på något långpass innan vi flyttar. Det var alldeles för länge sen :)

    SvaraRadera
  6. Grattis! Helt otroligt bra tid! Och 5 km gör ont, usch, ingen löparnjutning där inte!

    Skönt att alltid prestera bäst på tävling. Jag gör inte det, tycker jag, är tyvärr ofta lite missnöjd efteråt men kanske har orealistiska förhoppningar innan.

    SvaraRadera
  7. Oj grattis till den fina tiden :D Du är grym!

    Jaaa, sista hemtentan inlämnad och nu är det bara till att hoppas på ett VG på kursen (specialpedagogik). Jag har sommarlov fram till 1 september ochtänker INTE jobba! Ska baaara vara leeedig!!! Ingen aning om vad jag ska hitta på dock.. Men det löser sig....

    Vad har ni för planer i sommar?
    Kram

    SvaraRadera
  8. Grattis!!! Lite blodsmak sätter krydda på livet:) Vilken bra tid du fick. Stort grattis igen, och bra start på säsongen!

    SvaraRadera
  9. Helt sjukt va duktig du är!

    SvaraRadera
  10. Jo jag har förstått att den är lite tung. Än så länge är boken mest lite smårolig men det verkar som det blir ganska dystert sen..

    SvaraRadera
  11. Hoppas att allt går bra med den lille också ;)

    SvaraRadera