fredag 29 juni 2012

flytintervaller


Igår när jag vaknade kände jag hur hela kroppen skrek NEJ när jag tänkte att jag senare på eftermiddagen skulle köra 1000 meters intervaller.

Känslan höll i sig under hela dagen. Var inte alls träningssugen. Eller löpträna ville jag men intervaller kändes oerhört jobbigt.

Men väl framme vid Åby idrottsplats var det bara att bita ihop. Efter en kortare uppvärmning körde jag igång. Tänkte på en kompis ord om att inte gå ut i maxfart utan hitta en bekväm intervallfart. Hellre lite lägre tempo och fler intervaller.

Med hans ord i min skalle öppnade jag första tusingen på 3.44 min/km. Lite väl sakta tyckte jag. Min plan var att köra 7 stycken intervaller. När jag väl bestämt mig för ett antal så är det just det antalet jag siktar och fokuserar mot.

Fick lite mer fart i de övriga repetitionerna. Inte max men ett flyt i löpningen.
3.44/3.30/3.29/3.29/3.26/3.27/3.22

Idag ytterligare en vilodag för att imorgon springa 10-12 km med joggingvagnen och på söndag ett längre pass på ca 25 km.
Det blir ytterligare en bra träningsvecka för mig med ca 7 mils löpning. Det blir ytterligare en för mig tuffare vecka och därefter lite nedtrappning inför Varbergsloppet 14 juli.



5 kommentarer:

  1. Jag har aldrig varit missnöjd med min kropp - men inte nöjd heller. Men jag är för lat för att göra något åt det så därför känns det helt okej att vara halvnöjd. Finns ju egentligen väldigt få som är nöjda med sin kropp - även dom med dom perfektaste kropparna är missnöjda med något. Det är väl så vi människor fungerar. Två kilo ner, ja då hade jag definitivt varit nöjd, och det ska väl inte vara så svårt=)

    SvaraRadera
  2. Lite lägre fart...tyckte inte riktigt det ser ut så. flytintervaller för mig handlar oftast om att springa ännu lite långsammare, en slags lätt-intervallpass i fart omkring eller strax under 4min/km. Ett bra alternativ faktiskt om inte kroppen eller huvudet är sugna på att springa fort!

    SvaraRadera
  3. Jäkligt bra fart för "flyt":)
    Ofta känns det ju så himla mkt bättre när man väl sätter igång. Innan kan det vara hemskt motigt, men när man väl kör går det bra liksom. Bra jobbat!!

    SvaraRadera
  4. Skoj! Och ett lopp på G, kul!

    SvaraRadera
  5. Blir alltid så himla sugen på att gå ut och springa när jag läser din blogg så jag funderar faktiskt på att gå ut och göra det nu! Kan ändå inte sova.. Kram vännen min!

    SvaraRadera