måndag 23 januari 2012

familjeliv och löpning

Det har varit en riktigt bra träningsvecka. Har sprungit lite drygt 6 mil och det har känts bra med ökningen. Mitt mål för året är att göra ungefär 5 mil i veckan.
Då ska nog familjelivet och löpningen kunna samsas.
Nu har jag kunnat springa till eller hem från jobbet. Någon dag har det även blivit en tur och retur resa. På så vis har jag kunnat få ihop 8/16 "gratis" km.

I helgen har vi varit och ätit brunch på Nääs fabriker. Det var där vi tillbringade vår bröllopsnatt för drygt 2½ år sedan. Det var kul att återse platsen igen.
Brunchen var god men dyr fast det var värt varenda krona.



Apropå brunch minns jag en händelse för nåt år sedan. Vi skulle på ett 2- års kalas och innan passade vi på att käka en brunch. När vi kom till kalaset sa pappan lite spydigt "sånt kan man göra när man inte har barn". Jag tog det som en förolämpning men valde att inte säga nåt just då.
Det lät som ett straff att ha barn. Minns att jag tänkte att sån skulle jag aldrig bli. En förälder som ofta klagar inför andra hur trötta de är eller att de minsann aldrig kan göra vissa saker. 

Så igår var vi och käkade brunch med en 7- månaders bebis som inte tycker det är kul att sitta stilla för länge. Det gick hur bra som helst. Han fick smaka på en massa olika smaker och skötte sig exemplariskt.

Jag är beredd att hålla med om att vissa saker är svårare att göra med barn.
Det är en fråga om hur svårt och krångligt man tycker det är. Provar du inte vet du inte heller om det fungerar.

I helgen har kakan fått se snö för första gången. Att åka pulka tyckte han var riktigt kul. Just nu är det roligaste han vet att stå upp och ta små små steg när vi håller honom i händerna. Han ser riktigt mallig ut när han står upp.
Vi funderar om han kommer att hoppa över krypstadiet.
Det är häftigt att se hur han utvecklas.

Träningsvecka:4


Antal träningspass: 8 st

Total tid: 480 min

Antal dagar av träning: 6


Löpning:

Antal löppass: 5

Sträcka: 63.68 km

Total tid: 295 min

10 kommentarer:

  1. Det där med att göra saker när man har barn och inte har barn. Jag tror att det handlar om att man ska våga testa att göra sakerna när man har barn. Ju mer man vågar, ju oftare man gör sakerna desto lättare går det ju. Föräldern vänjer sig. Barnet blir van vid att vistas ute bland folk. Enbart plus. Jag tänker minsann inte ha barn som inte har restaurang-vana eller vet vad hyffs och vett är. Jag tänker vänja dem vid att komma ut på äventyr.. :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart att man kan ha med sig barn överallt!

    SvaraRadera
  3. Intressant med de två ovanstående kommentarerna...visst KAN man ta med sig barn överallt, men efter att ha prövat ett flertal gånger och upplevt den frustration det KAN medföra blir det oftare IKEA-restaurangen än en fin-restaurang. Små barn är otåliga och "hyfs och vett" ja..hehe..pröva själv säger jag nog här :) Det blir enklare ju äldre de blir i alla fall.

    SvaraRadera
  4. hahaha hon i rutigt är Mia, men det intressanta var att de såg typ likadana ut, de hade samma sorts kläder och msinkning samt håruppsättning!!

    Jag är nog som en 7-månads bebis, svårt att sitta still om inte någon matar mig med massa gott förstås!

    SvaraRadera
  5. De är nog olika beroende på barn och uppfostran och personlighet (osv).
    Men visst går det att göra saker med barn. Som du säger, jag tror att många är "rädda" att testa för att det känns pinsamt om barnet börjar krångla inne på restaurang, café eller var man nu är.

    SvaraRadera
  6. Jag är ganska så säker på att du är yngre än min farmor som läser, men eftersom du svarade rätt kan du få ett värmande ord ändå! Kommer snart på bloggen! / Korvis

    SvaraRadera
  7. Oj vad härligt!! Jag läser barnkursen nu och det är fantastiskt att se utvecklingen, jag kan inte ens tänka mig hur det är när man har ett eget barn:). Och ja, transportlöpning är verkligen grymt när man har kort om tid!

    SvaraRadera
  8. Vilka kloka funderingar! Ja man får hur höra ett och annat "hur sanningen är" när man inte har barn... hoppas att man kan bilda sig en egen uppfattning den dagen!

    Bra tränat!!!

    SvaraRadera
  9. Jo förresten... Annika (tremil.blogg.se) lade upp tävligen på Funbeat. Så nu är det bara att planera in en långhelg till Dalarna över Kristi Him-helgen och deltaga ;)

    SvaraRadera
  10. Nu talar jag helt utan egen erfarenhet, bara grundat på observationer av folk runt omkring: Det blir inte svårare än vad man gör det till. Ens inställning är a och o.

    SvaraRadera