söndag 8 januari 2012

nystart - igen

Magsjukan tog slut på mina krafter trots att den inte varade särskilt länge. Jag var helt slut i 3 dagar.
Därför behövdes det en ny komma igång jogg. Trots lite träning under de senaste 9 veckorna och magsjuka till trots så kändes benen väldigt lätta. Flåset däremot kändes inte lika bra.

Det blev 10 km i hyfsat tempo (45.18). På fredag lockades jag med till Safjället av ett par nyblivna löparvänner för att köra intervaller 2.4 km x 3 där varje varv skulle gå lite fortare än det föregående.
Jag tog ca 45 sekunders vila mellan varje runda. Det kändes bra och kunde hålla hyfsad fart i det kuperade spåret.Är glad att jag tog mig ut på denna jobbiga intervall. Annars hade jag bara kommit med en massa undanflykter om att jag varit otränad.

Idag lyckades jag även klämma in ett medelhårt distanspass över 10 km. Även idag hade jag lätta ben men flåset är det fortfarande dåligt ställt med.

Nu kan det bara bli bättre!

Har funderat lite på hur jag ska lägga upp träningen de närmaste månaderna (tre månader). Det jag kommit fram till är att det blir ungefär 4 pass i veckan fördelat på följande sätt
Långpass, långa intervaller, backträning och progressiva distanspass.
Dessutom kommer det bli lite styrka och löpskolning.

2 kommentarer:

  1. Haha ett "hyfsat" pass med en mil på 45? :P Nejmen vi tränar ju alla utifrån våra egna förutsättningar och för mig hade det varit en dröm att vara där. Kul iallafall att läsa att ni börjat komma i ordning där hemma med lillgrabben och att det verkar som att ni lyckats bli friska. =)

    SvaraRadera
  2. Åh, det kan inte vara lätt att gå till jobbet när man har en liten going hemma!

    Elly var nästan 8 månader när hon började krypa, då hade hon i över en månads tid stått i krypställning utan att komma nånstans. Jag tror egentligen inte att man kan träna bäbisar att krypa och sånt, det kommer ju av sig själv förr eller senare, bara de får möjlighet att träna själva. Elly gillade inte att sitta förrän hon kunde sätta sig upp själv, innan dess ville hon bara att man skulle hålla henne så hon fick stå..

    SvaraRadera