torsdag 31 maj 2012

set and match


Vad har hänt sedan förra inlägget? Det har blivit några träningspass och sen har jag varit på en fantastiskt rolig bröllopsfest.

Träningen har flutit på ok tror jag. Inga större skavanker, toppar eller dalar.
Dagen efter det tuffa intervallpasset sprang jag till jobbet. Tänkte att det kunde vara lagom att springa i ett 5 minuters tempo. Trots allt hade jag min ryggsäck med mig.
Som vanligt slutade det med att tempot skruvades upp. Jag har det verkligen tufft att hålla nere farten på distanspass som är kortare än 15-20 km. Hur svårt som helst att springa lugnt.

Efter två dagars löpvila under helgen var jag igång igen på måndagen. Det blev distanspass över 14.5 km och det flöt på bra. På tisdagen hade jag bestämt träff med en löparkompis som nu för tiden mest tränar cykel. Han har ett riktigt bra personbästa över 10 km så jag var inte orolig för hans form när vi skulle köra 3 x (5 x 400 m) med 1 minuts vila mellan varje repetition och 4 minuters vila mellan varje set.
Jag hade kontroll över alla intervaller men kände ändå att mjölksyran fanns där när jag närmade mig 10 repetitioner.

Set 1 
1.20 min
1.18 min

1.16 min
1.17 min
1.15 min

Set 2
1.15 min
1.17 min
1.15 min
1.14 min
1.13 min


Set 3 
1.15 min
1.15 min
1.15 min
1.15 min
1.10 min

Kände mig stressad både före och efter passet så det blev ingen nedjogg utan nedcykling och endast 1.2 km uppvärmning. Det gick fint ändå.

Igår var det en fantastisk dag och som gjord för lite löpning. Min son sa att han ville åka joggingvagn. Som snäll föräldrar uppfyllde jag hans önskan och vi sprang mot Gunnebo Slott. Även här drogs tempot upp. Det var tungt på sina ställen men vi kämpade på och med ett medeltempo på som hamnade på 4.29 min/km över 8.4 avverkade.

Förutom träningen har jag varit på bröllop i helgen. Alltid lika kul att gå på bröllop. Det borde vara obligatoriskt för alla att besöka åtminstone ett bröllop varje år.
Vigseln och festen hölls ute på Tjörn. Vädret, festen och allt annat kunde inte ha blivit bättre.

Imorgon laddar jag för ett intervallpass igen. Den här gången blir det nog ännu lite tuffare med 3000 m följt av 4 x 1500 meter i tänkt 10 km tävlingsfart.



4 kommentarer:

  1. själv tycker man inte att bröllop är kul men kul att du hade kul! hoppas allt är bra med dig och din familj! kram! och du! lycka till med intervallpasset i morgon.. oj jag menar i dag! kram!

    SvaraRadera
  2. att springa så snabbt med vagn! otroligt! det måste ju kunna likställas med höghöjdsträning eller något!

    SvaraRadera
  3. Jo jag vet, scones är inte direkt bra på att hålla samman, åtminstone inte om man gör dom så platta som espresso house har. Engelska runda däremot är bättre=)

    SvaraRadera
  4. Det är just det, är de så klassiska egentligen? Jag tror jag skulle tröttna på den röda sulan..

    SvaraRadera