måndag 16 april 2012

börjar jag hitta nåt som kan kallas form?


Jag har haft två riktigt bra träningsdagar i helgen (om nu fredageftermiddag räknas som helg).

Vissa tar en öl efter jobbet på fredagar medan andra åker till Mölndals idrottsplats och kör intervallträning på bana.

Såg att Staffan kört en intervallstege som verkade riktigt kul. Även jag bestämde mig för att köra 2 x1000 m, 800 m, 600 m, 400 m, 200 m med 1 minuts vila rakt igenom hela passet.
Jag lade även till 2 x 100 m som avslutning.

Jag hade bra fart i benen men känner ändå att det är en bra bit till toppformen. Benen var lätta men flåset är det lite sämre med. Det positiva är att jag känner mig bättre och bättre för varje vecka som går och jag hoppas kunna hålla mig frisk nu.

Jag hade just klarat av mina intervaller när regnet började ösa ner. Nu hade jag bara nedvarvningen kvar. Det här var ett av de roligare passen på länge trots att jag körde det ensam.

På söndagen bestämde jag och frun att vi skulle ta oss till Skatås för att springa lite. Jag hade ett långpass inplanerat och min fru ville ta en promenad alternativt springa.
Det funkade bra med joggingvagn senast och vi ville testa ifall det var en engångsföreteelse eller om Kakan verkligen gillar att åka vagn.
Svaret blev nog att han gillar joggingvagnen. Redan efter ett par minuter somnade han gott i sin åkpåse.

Medan frun tog bilen till Skatås (vi har en lånad bil) så sprang jag dit. Har exakt 10 km enkel väg och väl framme fortsatte jag med att köra slingan på 8 km och sedan fortsätta på 5 km rundan. Valet att springa 5 km rundan som avslutning kanske inte var så lyckat.
Den är grymt kuperad och eftersom jag inte sprungit så här långt på ett bra tag tog mina ben slut. Efter 22 km när jag bara hade ca 1 km kvar på femman fick jag stanna en kortis och stretcha lårmusklerna. Det hjälpte och sedan kunde jag fortsätta som inget hade hänt igen.

När jag hade gjort 23 km tänkte jag att jag lika väl kunde springa 2 km till. Nu fick det bli en bit på 8 km rundan eftersom jag ville ha en flack bit de sista kilometerna.

Tanken var att springa ca 23 km i 5.00 - 5.10 tempo. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig.
Passet blev 2 km längre och gick i snitt 30 - 40 sekunder snabbare än planerat.
Trots "missödet" kändes det riktigt bra nästan hela vägen (förutom de stumma låren då)

Detta gav mig lite extra energi inför den fortsatta träningen!

Lite siffror för den intresserade:

Fredagens intervallpass

2x1000 m, 800, 600, 400, 200, 100 (1 min vila)

3.34, 3.32, 3.24, 3,26, 3.13, 3.11, 3.07, 3.05,2.59, 2.54, 2.39, 2.39)

Jag är nog mest nöjd med mitt tempo tusingarna och 600 m intervallerna.



Lördagens långpass


Tid: 113.12 min
Sträcka: 25.04 km
Medeltempo: 4.31 min/km

Kilometertider
















3 kommentarer:

  1. Intervallstegar är en riktigt rolig variant ("faktiskt")! :-D

    SvaraRadera
  2. Oj så du körde! Bra jobbat! Jag känner mig i väldig o-form, tråkigt när det närmar sig tävlingar, måste hitta ngn slags känsla tills dess...

    SvaraRadera
  3. Fy fasen vilka bra pass. Jag älskar verkligen den där intervallstegen! Den är sjukt rolig, och det är så bra med den minskade distansen på intervallerna så att man vågar trycka på snabbare och snabbare!

    SvaraRadera