torsdag 5 april 2012

obehag


I tisdags gjorde jag ett gästspel hos Mölndal Outdoor för att köra lite intervallträning. Det är alltid roligare om man är flera som träffas och kör kvalitetspass.

Passet vi skulle köra var 3 minutersintervaller med 1 minuts vila runt elljusspåret i Herkules.
Det här skulle bli jobbigt. Antalet intervaller skulle vara mellan 6 och 8 stycken. Jag siktade på det senare. Tyckte jag hade svårt att hitta flytet och tempot på de första intervallerna. Jag fick verkligen kämpa. Efter 4 stycken var jag riktigt trött. Det var längesen jag körde ett så tufft pass och det kändes verkligen i hela kroppen. Samtidigt är det en skön känsla

Jag fortsätta att kämpa och tog mig igenom alla 8 intervaller. Vi joggade tillbaka till återsamlingen och när jag står där och vilar känns det som om hjärtat slår dubbelslag. En känsla av att jag har hjärtat i halsgropen. Känner igen symptomen från när jag hade panikångest. Blev lite rädd och försökte fokusera på andningen.

Efter nån minut var oluskänslorna borta. Jogg hemåt i vafritt tempo. När jag hade ungefär 2 km hem fick jag jätteont i magen. Det bubblade nåt fruktansvärt och jag kände att det här går inte. Jag ville stanna men samtidigt fortsätta. Ju snabbare jag kommer hem desto bättre :) Löpstilen hem var en syn som Gudarna sent ska glömma.
Som tur var gick allt bra men jobbigt när magen inte vill vara med.

På kvällen var jag grymt trött. Hade nästan glömt bort hur trött jag kan bli efter ett hårt kvalitetspass. Riktigt härligt.

Ps. Läste någonstans att vältränade personer lättare kan drabbas av "dubbelslag". Det skulle bero på att hjärtat vill kompensera den låga pulsen. Det här  hände när kroppen gick ner i puls väldigt snabbt efter hög ansträngning. ds.

Någon som känner igen sig



2 kommentarer:

  1. Hade du helt kommit ner i vilopuls när det hände? Jag brukar också få lite dubbelslag och ibland känns det som att hjärtat hoppar över slag. Obehagligt! Men så länge det inte blir värre (dvs fler extraslag) under skälva ansträngningen så är det tydligen ofarligt:) och vanligt hos vältränade...

    SvaraRadera
  2. Det är vanligt med extraslag! Jag brukar både få det och "överhoppade" slag. Lite obehagligt, men så länge de inte ökar i frekvens vid ansträngning är det ofarligt. Din attack kom ju i vila va?:)

    SvaraRadera