fredag 13 april 2012

lite tankar


Det finns mycket bra tips att hitta på diverse löparforum. Du hittar tips på vilka tävlingar som kan vara värd att ställa upp i, recensioner av skor, löparrelaterade skador och annat smått och gott.

När det kommer till kosten verkar det som diskussionerna helt tappar verklighetsförankring.
Förespråkarna för olika dieter argumenterar för sin sak och vägrar se bortom horisonten och att det kan finnas andra alternativ. Att just den dieten inte passar dig.

Ibland tycker jag att många fokuserar alldeles för mycket på glykogendepåer, aminosyror, fettförbränning, energitillskott, proteinbars m.m. istället för att bara spring.

Personligen har jag aldrig brytt mig särskilt mycket vad jag måste äta och måste avstå.

När jag springer långpass ca 25 km är det väldigt sällan jag har dryck med mig. Om det är varmt ute tar jag naturligtvis med mig vatten. Jag äter hemlagad mat varje dag och gillar läsk, bullar, godis och chips.
Funderar aldrig på att jag måste fylla på med något särskilt inför ett träningspass för att orka. Det blir lite som det blir.

Ta idag som exempel ... Lunch med lax och grönsaker, kanske frukt eller lite fil på eftermiddagen innan intervallpasset. Fyller inte på med något särskilt efteråt. Dricker vatten.
När jag kommer hem kan det dröjer det nog 2-3 timmar innan middag. Mellan träningen och middagen kanske jag tar en macka. Men det är inte med någon tanke på att jag måste fylla på med energi utan jag äter om jag känner att jag behöver det.

Jag kanske inte är något bra exempel. Så jag rekommenderar ingen till mina kostvanor.
Det jag ville säga är att en del tänker för mycket. För att bli bättre måste du träna.
Får ofta frågan hur jag gör? Finns inga hemligheter. Du måste springa och pressa dig själv.
Så enkelt är det.

Det jag fokuserar och lägger ner pengar på är mina löparskor. Det är fötter och ben som gör det stora jobbet för att bli en bättre löpare. Även min pulsklocka följer ständigt med (även om jag inte kör med pulsträning är det bra för att kunna hålla tempot.) Gunder Häggs pappa körde med väckarklocka och det funkade bra det också :)

Om det står Adidas, Craft eller Ullared på mitt underställ, funktionströja eller tights bryr jag mig mindre om. Jag har bara ett fåtal märkesplagg.

Det fungerar uppenbarligen att springa hyfsat fort ändå.

Vad har ni för tankar om detta?





7 kommentarer:

  1. Jag håller med helt! Många överarbetar och stänger dörren för andra argument och jag läser inte LCHF-trådar, t ex på jogg.se längre då jag bara tycker det är tröttsamt!

    Jag är som du att jag tycker man klarar sig alldeles utmärkt på ett långpass på ca 25km utan dricka om man bara druckit bra innan. På de längsta passen över 30 vill jag dock ha med mig dricka annars tycker jag återhämtningen påverkas negativt!

    Just efter långpassen försöker jag äta lite extra och gärna också ganska ofta (gå och småäta frukt, nötter, macka o s v) speciellt om det dröjer tills lagad mat hinner fixas. Jag känner att jag behöver det och dessutom har jag med min vikt inte så stora reserver att ta av!

    SvaraRadera
  2. Håller med. När jag löptränade som mest gjorde jag de bästa passen på morgonen, på tom mage. Kände jag mig slut efter ett pass brukade några riskakor/skumbananer/knäckemacka räcka. Tror det är för många som har optinojja och fokuserar för mycket på allt annat kring träningen än just själva träningen i sig.

    Ja smula ner kubb kanske kan funka. Annars är bittermandelessens ett tips från mig. Kostar 15-20 kr i mataffären och det behövs 2-3 droppar i en portion gröt för att få den att smaka kubb. :D

    SvaraRadera
  3. Håller med!!!!
    Mycket kloka ord. Det är nästintill hysteri kring kost, dieter i allmänhet och LCHF i synnerhet. Människor är, som du säger, helt insnöade på "sin egen" diet/kosthållning.

    Jag äter förvisso ofta lite protein precis när jag tränat, men i övrigt är det mat när jag är hungrig, sött, kolhydrater, godis, bullar, och säkert inte alls "enligt alla regler". :-D

    SvaraRadera
  4. Tänker att du är klok! Ofta inför viktiga pass eller lopp har jag försökt ladda "optimalt", men det har spelat föga roll. Ibland har jag sprungit bättre dan efter jag druckit rödvin och ätit trerättersmiddag och godis, än när jag laddat "rätt". Såklart är det träna träna träna som gäller! Jag försöker dra ner på sockret just nu men det handlar mest om att jag tycker mig blivit alltför sockersugen i tid och otid.

    SvaraRadera
  5. Just det, ang träningskläder osv så har jag ibland på slutet blivit lite matt över den "konsumtionshysteri" som jag ibland upplever finns inom träningslöparbloggarvärlden... jag har inte heller så mkt kläder, försöker alltid ha ett par bra skor, Garminklocka, sköna funktionskläder, märke ointressant.

    SvaraRadera
  6. Åh vad skönt med en motpol till alla dessa närings-manier i träningsvärlden! Jag tror också på varierad kost, och tvekar inte att unna mig av godsaker, hehe. Efter träning äter jag oxå mackor om middagen dröjer, och proteinbars äter jag mest för att det är sjukt gott:) Tror att det handlar mkt om att företagen vill sälja produkter, det här med återhämtningsdrycker etc. Det är de som sponsrar forskning på ämnet... Och det gjordes förresten en studie som visade att chokladdrycken pucko var minst lika bra som dyra proteindrinkar för återhämtningen...

    SvaraRadera