tisdag 27 december 2011

nystart i löparspåret

Efter att endast ha sprungit 5 - 6 gånger på sju veckor var det skönt att vara tillbaka på hemmaplan igen.
Den första tiden kommer jag att fokusera på att komma igång med löpningen. Det kanske blir 5-6 pass som jag bara vill njuta av att springa igen. Att låta kropp och själ få uppleva det jag tycker är allra roligast.

Har hunnit med två träningspass sedan jag kom i fredags.
I söndags sprang jag 10 km i 4.45 fart. Det andra passet genomfördes idag. Planen var 12 km och att se människor. Innan jag startade kände jag hur låren var lite stumma. Det var inte igår jag hade träningsvärk i benen efter ett löppass. Det är ett bevis på hur otränad jag är för tillfället.
Rundan skulle gå till universeum och tillbaka. På ditvägen ville jag ha lite fart och satte lite press på kroppen.
På hemvägen lät jag bara benen rulla på och när jag väl var hemma visade det sig att jag hållt en medelhastighet på 4.28. Kanske lite väl fort men det var så skönt att vara ute idag

Nästa pass blir ytterligare 2 km längre. 14 km är inplanerat medan jag på nyårsafton trappar ner lite och ska springa 10 km.
Om det känns bra i början på nästa vecka ska jag börja med intervallträningen igen.

Universum i Göteborg - Dagens vändplats

4 kommentarer:

  1. Jag blev alldeles svettig bara av att läsa om er hemresa! Herregud. Hoppas att det går bra med att vänja er vid vardagen hemma nu! Och vilket fart du haft i benen trots sporadisk träning..!

    ps. jag hoppas på vardagsreflektioner även framöver, utöver löpningen :)

    SvaraRadera
  2. Nädu, har inte sprungit på flera månader, om man bortser från dom där 20 minuterna i gymmet på hotellet på semestern för en månad sedan. ;) Jag kör mest BODYCOMBAT just nu och powerwalks. Och du har också haft det lite lugnt såhär i juletider?

    SvaraRadera
  3. God fortsättning!

    Skönt att höra att ni är hemma igen! Är frugan mammaledig nu då? Kan förstå att du också vill vara hemma.. Måste kännas fantastiskt att bli förälder. :)

    Nyår ska jag nog fira med mamma och pappa faktiskt.. Är inte så sugen på fest. Själv då? Lungt med familjen?

    SvaraRadera
  4. Skönt att vara hemma, och kul att du kommit igång igen:) tror det e viktigt att låta sig själv tycka att det är riktigt roligt, utan någon press, i början:) min rygg börjar nog sakta men säkert att bli bättre. Men ingen löpning än!

    SvaraRadera