måndag 19 december 2011

pass på pass?

Inget verkar gå smidigt i den här processen. Egentligen är jag inte förvånad.

Idag var vi på plats vid folkbokföringen kl. 07.15 vilket var 45 minuter innan de öppnade. Det var bra att vi hade gott om tid för allt eftersom tiden gick kom det fler och fler människor. Det var kanske fyra tonårspar som skulle registrera sitt nyfödda barn. Tänkte på vilken framtid de har? De såg i alla fall lyckliga ut.

Ändringen i folkbokföringen gick smidigt. Fick lämna mitt fingeravtryck som en slags försäkran på dokumentet.
Old school så det förslår. Kopior behövs för att kunna ansöka om det colombianska passet. Kvinnan bakom disken säger att kopior kan hämtas på onsdag. Hallå, det går inte för sig för vi reser hem på torsdag. Kom imorgon då? Min tolk förklarar allvaret i situationen och de säger då att kopiorna kan hämtas kl. 14
Hoppas att hennes löfte stämmer och att den person som är ansvarig för kopieringen finns där alternativt har gjort sitt jobb.

När jag är åter på hotellrummet har vi fått en länk om den svenska ambassaden att de inte utfördar pass eller tar emot passansökningar den 21 december. Men vad ända in i he ..... Så typiskt. Det innebär att vi bara har torsdag på oss att ordna med passet.

I natt måste vi ringa till Skattemyndigheten i Sverige för att de ska vara beredda på att det är ett brådskande ärende. Imorgon, efter att vi ordnat med det colombianska passet ska vi till svenska ambassaden för att göra ansökan. Exakt hur ordningen går till som vet jag inte men jag hoppas att de kan bearbeta vår ansökan under onsdagen. Annars blir det en hektisk dag och nervpirrande på torsdag.

För blir inte passet klart på torsdag blir vi kvar till åtminstone 4 januari eftersom svenska ambassaden inte utfärdar ny pass mellan 26/12 - 3/1 på grund av byte av passautomater. Ännu en sak som kan påverka oss.

Så det blir trots allt en jul och nyår i Colombia. Som jag skrivit tidigare ska man inte ropa hej förrän saker och ting är klart här.

1 kommentar: