torsdag 8 mars 2012

diagnos


Igår var jag hos sjukgymnasten och fick en diagnos för min skada. Det mest troliga var att det handlade om en inflammation alternativt en överansträngning i senfästet i foten för Peroneus Longus


Fick ett par rehabövningar att göra. Det handlar om att stretcha utsidan av foten. Excentriska tåhävningar, gå på hälarna, balansera på hälarna, balans på ett ben (helst på balansplatta) och att gå i en åtta.
Började direkt med övningarna och nu hoppas jag att det snart kommer bli bättre. Mycket bättre har det redan blivit med hjälp av löpvilan. Förhoppningen är att övningarna kommer förebygga liknande skador i fortsättningen.

Istället för löpträning har jag fått rutin på gymmet. Det har blivit tidiga mornar för min träning. Men det är skönt att få gymmet lite för sig själv. Vi är ett par tappra själar där när de öppnar.

På söndag kommer jag göra ett löptest. Förhoppningen är att det ska bli några km (6 km är planen) utan smärta. Funkar det bra kommer jag fortsätta med korta pass ca 2 veckor framåt. Långpass var något jag skulle undvika nu till en början. Låter klokt tycker jag.

Återbesök hos sjukgymnasten om två veckor. Hoppas jag blivit fri från bekymren så att jag inte behöver träffa henne.

7 kommentarer:

  1. Hoppas övningarna hjälper. :-)

    SvaraRadera
  2. Hoppas rehabiliteringen går snabbare för dig än för mig!:) (det tror jag verkligen, hehe) och vad kul att du trivs i gymet. Det är nästan en förutsättning för att orka hålla i rehabträningen, att man gillar att vistas i gym;)

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Hur gick det för dig?

    SvaraRadera
  4. Hej igen!

    Kan du berätta lite mera?
    Hur du löste det och var exakt det onda satt.

    Är själv sjuksriven just nu för troligtvis samma sak.
    Stressfraktur är uteslutet iaf ((=

    Mvh Roger

    SvaraRadera
  5. Jag fick en del övningar av sjukgymnasten. Jag skulle bl.a. gå på hälar, gå runt i en "åtta", balansbräda, tåhävningar.
    Efter en 10 dagars eriod var jag fri besvären. Fast i början kändes min fot tung och stel trots stretchövningar också.
    Nu efter några månader är allt fint igen.

    Lycka till med dina besvär. Berätta gärna hur det fortlöper

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Börjar äntligen se slutet på min "period". Är inte riktigt 100% ännu men ingen smärta iaf.
    Kört mycket tåhävningar och stretching som du.

    MEN jag tror att det var detta som fick det att börja släppa.
    http://www.funbeat.se/discussion/show.aspx?ThreadID=1202838

    Jag tog en whiskyflaska och började köra med under problemvaden på hallmattan på samma sätt som på bilden. Hittade direkt ett tok-ont ställe på baksidan av vaden. Egentligen skulle man kanske slå till på en sån här direkt.
    http://www.roller.se/

    Mvh Roger Z

    SvaraRadera