fredag 30 mars 2012

vilofredag


Jag passar på att lägga in en hel vilodag idag. Igår var första kvalitetspasset på mycket länge.
Efter råd från Staffan tyckte han att jag kunde nöja mig med 6 x 1000 m istället för 8 repetitioner som jag tänkt från början. Jag lyssnade på hans goda råd och direkt efter passet och idag är jag nöjd med beslutet. Finns ingen anledning att stressa fram något.

Passet gick bättre än förväntat. Eftersom min Garmin fortfarande ballar ur när jag springer på bana körde jag efter 1000 m markeringen på banan. Efter uppvärmning på 2 km var det dags att ge sig i kast med intervallerna. Även om jag gillar kvalitetspass är det lite jobbigt just innan man ska sätta igång eftersom du vet hur jobbigt det kommer bli.

Tyckte det var svårt att hitta tempot. Den första km (3:51) var den långsammaste medan den sista (3:36) var den snabbaste. Så det blev ett progressivt pass helt utan planering :)
Det var rätt kraftig motvind på ena långsidan och där var det bara att tugga på.
Tänkte vid varje varv att jag får igen vinden på andra långsidan så det var den jag såg fram emot på varje repetition.

Nånstans mellan 3.51 och 3.36 är en fart som jag kan hålla. Nästa pass kommer jag försöka hålla 3.45 fart.

Idag är jag lite stel i kroppen. Särskilt den vänstra vaden gör lite ont. Men det är så det ska kännas, enligt mig, efter ett tufft pass. Så vilodag idag var helt rätt efter att ha tränat måndag - torsdag.

Imorgon ser jag fram mot att träffa Peter igen för lite löpning på 20 km.

Torsdagens träning

Uppvärmning + nedjogg 4 km
Intervall 6 x 1000 m/1 minuts vila (3.51/47/45/41/42/36)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar