måndag 5 mars 2012

fort och sakta


Vissa dagar känns foten bra men efter att jag gått lite drygt 11 kilometer i lördags hade jag riktigt ont.

Igår försökte jag mig på några löpsteg runt huset men foten värkte. De senaste dagarna har jag gått i mina löparskor eftersom de är mjuka och sköna. Converse kanske inte är den bästa skon att gå i om du har ont i foten (som jag gjorde i lördags)

Idag var det åter ett besök på gymmet. Börjar bli en stamgäst där nu. Börjar till och med se fram mot att lyfta vikter kl. 7 tre dagar i veckan. Om det beror på att jag måste sysselsätta mig med träning eller om det är nödvändigt för att jag ska bli starkare och därmed en bättre löpare vet jag inte :) Som med så mycket annat är det nog en kombination av dessa.

Fick tips på att Twitter att börja med marklyft. Det ska vara en riktigt bra övning för hela kroppen. Så i fredags var det premiär. Har lite problem med tekniken men med fler lyft kommer det säkert att sitta om ett par gånger.
Träningsvärk fick jag i alla fall.

Förutom träningen händer det en massa spännande med Kakan. I onsdags satt min fru på golvet med sin kamera. Helt plötsligt börjar Kakan att hasa sig framåt. Bara sådär.
Hur häftigt är inte det. Så nu är det det roligaste han vet. Förutom att gå då :)
Samma dag kunde vi se att den första tanden har tittat fram. En vass liten vit sak har kikat fram i underkäken. Hurra, den första tanden. Vi har anat det ett tag eftersom han stoppar fingrarna i munnen konstant och "kliar" sig.

Hela tiden får du höra från småbarnsföräldrar hur fort det går i barnens utveckling. Jag har tänkt att hur fort kan det gå egentligen. Nu när jag själv har barn inser jag att det FAKTISKT går riktigt snabbt. Från en dag till en annan händer det häftiga saker. Det är så jäkla kul.

Har tid inbokat hos sjukgymnast på onsdag morgon. Idag ringde jag även till Idrottsrehab Ullevi och försökte hitta en tid. De verkar mer erfarna vad gäller idrottsskador. Så nu väntar jag ett samtal från dom ifall de hittar en tid.
Nu vill jag bli smärtfri i foten för jag längtar efter löpningen igen. Den första tävlingen, 17 mars, kommer jag ställa in. Känner mig inte tillräckligt bra tränad för att tävla.
Ska jag ställa upp i en tävling ska jag känna att jag har nåt att visa. Idag känns det inte så.
Siktar framåt med mer träning istället. Tävlingssäsongen har ju inte ens börjat.


11 kommentarer:

  1. Kul med Kakans snabba utveckling! Förstår att du valt att inte skriva så mkt om privatlivet, lägga ut bilder och så men visst vore det kul att se en bild på pyret :)

    Nej Converse är inte så fotriktiga snälla skor...

    SvaraRadera
  2. SV: Ja det är inte alltid männen inkluderas, trots att ni förväntas vara delaktiga och jämställda! Vår bvc-tant har alltid varit bra på så vis. Men vet att min man kände sig vääldigt åsidosatt på förlossningen med första. Det finns mycket att jobba på om man vänder på steken och försöker lyfta fram männens rättiheter.

    SvaraRadera
  3. Usch vad jobbigt med skador! Se till att åtgärda det på en gång så det inte går så långt som det gjorde för mig!

    Marklyft skulle jag nog vilja påstå är en av de bästa övningarna för att träna hela kroppen. Jag brukade förut lägga in vanliga marklyft (med vanliga menar jag sådana där du böjer knäna när du lyfter stången) i mina ryggpass för att de ger grym träning för ländryggen, men tar även bra på ben, övriga ryggen och till och med magen.

    Raka marklyft (marklyft fast där knäleden hålls rak, så att rörelsen sker i höftleden) är en grym övning främst för baksida lår (hamstrings).

    När du tränar med fria vikter kan du själv bestämma rörelseomfånget vilket du inte kan i maskiner på samma sätt och du inkluderar dessutom balansträning och de stabiliserande musklerna får jobba mer - huvudmuskeln som avses att arbeta blir inte lika isolerad som vid träning med maskiner. Fördelen med maskiner skulle jag vilja säga är att skaderisken ofta är mindre och det finns ingen risk att tappa en hantel på tån (ONT!). Annars föredrar jag fria vikter eftersom de ger snabbare resultat och involverar fler muskler. Själv kombinerar jag gärna ett antal basövningar med fria vikter med några isolationsövningar i maskiner. :)

    SvaraRadera
  4. Löpning i all ära men barnen är det roligaste som finns!!!!

    Jag känner så väl igen det där med barnens utveckling. Njut och lev i nuet för tiden går så fort. Ta verkligen vara på småbarnsåren!

    SvaraRadera
  5. Vad härligt när de små liven börjar bli egna individer (på riktigt). Det går tokfort när det väl sätter fart! :-)

    Känner igen det där med värk... *suck* Vad gör vi för fel? Hoppas du får hjälp. Jag ska till naprapaten imorgon igen. Får se vad han tror att det kan vara (eftersom det inte har släppt efter att han "rätade ut ryggen/benet"... :-(

    SvaraRadera
  6. Usch för skador - men får hoppas att du får känsla för styrkan så ska du se att det kommer bli roligt när du upptäcker fördelarna i löpningen efteråt. Jag hoppas verkligen att du får bukt på det hela så du får springa igen :)

    SvaraRadera
  7. Men knäppis, du kan ju inte gå ut och gå på långpromenad i converse om du har ont i foten ;P Har du redan plockat fram vårskorna förresten? :) jag har iofs tagit fram min skinnjacka nu.. Underbart!

    SvaraRadera
  8. Krya på foten nu, och njut lite extra av allt det där andra när löpningen inte tar någon tid i anspråk. Tips från coachen :)

    SvaraRadera
  9. Ja, usch.. :( Kan det vara därför vågen visar mer idag? Eller vad har jag gjort för fel? :(

    Vad mysigt när man ser sitt barn lära sig saker :)

    SvaraRadera
  10. Nä, man fattar nog inte HUR fort det går förrän man själv har fått barn :)

    SvaraRadera
  11. JJa, jag kan verkligen rekommendera det! Supergott verkligen! och så jäkla enkelt.

    Haha cyklar du så långt? riktigt grymt ju :) Hehe, jag gick upp för hela Eklandagatan i försök till powerwalk med snö blåsandes i ansiktet. Liiite jobbigt var det.

    Verkligen tråkigt att det är en massa snö ute nu.. :(

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera