fredag 25 maj 2012

6x1500 meter. Tufft


Som vanan bjuder tar jag ut min friskvårdstimma på torsdag eftermiddag. Cyklar till Åby Idrottsplats ca 9 km enkel väg.Värmen skulle nog inte påverka mig alltför mycket idag.

Min fru och son gjorde mig sällskap. De satt och hejade på mig under ett stort träd som gav dom lite skugga och svalka.

6x1500 meter i tävlingsfart på 10 km med en förhållandevis lång vila på 3 minuter. Det skulle definitivt behövas. Även idag var det svårt att hitta farten på första intervallen. Känslan var att det gick fort.
Jag ville att mina intervaller skulle ta mellan 5.20 - 5.30 minuter men det gick fortare än så.
På den första stannade klockan på 5.25

Hur fasiken skulle det här gå? Som sagt, det kändes som det gick fort.

Försökte att inte fokusera så mycket på klockan. Det är mentalt jobbigt som det är att springa nästan 4 varv. Tanken gick hela tiden till att "...nu är det bara 3 varv kvar, nu är det bara 2 varv kvar och nu är det bara 400 meter kvar. Nu kan du öka" Andra intervallen slutade på 5.15 minuter. Gick det för fort?

När sedan tredje och fjärde intervallen även de slutade på 5.15 minuter var jag säker på att jag skulle orka hålla ihop på de två sista. Men när jag satte av på den näst sista började mjölksyran komma. På ena raken var det motvind som vanligt. Kändes som jag trampade luft. Jag bet ihop. Kämpade och ville bara lägga mig ner. Tur jag är riktigt envis.
Tappade 3 sekunder och det slutade på 5.18. Härligt, bara en kvar att kämpa sig igenom.

De första 800 meterna på sista intervallen var riktigt tuffa men jag fick till en fin avslutning där jag gick på vilja. Avslutade fint på 5.15 minuter.

Trött och nöjd packade vi ihop och gav oss av till fiket för en latte och kaka. Det smakade riktigt bra.

Så här såg mina tider ut: 5.25/15/15/15/18/15
Det blev 9 km intervall med en snittfart på 3.30. Det får jag vara nöjd med idag.



7 kommentarer:

  1. Jag vill säga Grattis! Vilket psyke du har :-). Snyggt att du kunde samla ihop dig. Kom i håg det till nästa tävling.

    9 kilometer i 10 km fart är långt för ett träningspass men oj vad det låter som ett bra pass!

    SvaraRadera
  2. Jösses, ja det SKA du vara toppennöjd med!! Riktigt bra!!

    SvaraRadera
  3. Msn måste väl nästan få sägs grattis?:)

    Ett sånt tufft pass ensam är INTE lätt att genomföra. Imponerande. Och jag är oxå avundsjuk på firandet efteråt, hehe. Vid min hemma-arena finns också ett jättemysigt fik på sommaren, en röd liten stuga som serverar godaste äppelpajen i Södermanland:)

    SvaraRadera
  4. Det gick det undan rejält, pigga o fina ben.
    Bra jobbat.

    SvaraRadera
  5. Oj oj oj! Hur snabbt som helst ju! Jag är impad, där jag harvar på och är nöjd när jag kör tusingar i 5,30-5,40 tempo. Haha! (Ja jag vet, man ska inte jämföra sig med andra. Men ändå...) ;-))

    SvaraRadera
  6. Bra kört! Jag tänkte på det igår, fasen, långa intervaller, snabbdistans, det är viktiga pass det för att fixa tävlingar på bra tider. Tror jag.

    SvaraRadera
  7. bra jobbat! keep up the good work! kram!

    SvaraRadera