måndag 21 maj 2012

härliga helg


Det har varit en fantastisk helg med familjen och ett par bra träningsdagar.
Vädret gör sitt till och jag älskar när värmen kommer.

Vi har varit ute mycket och allt blir så mycket enklare. Den lilles favoritsysselsättning för tillfället är att plocka ur och lägga tillbaka saker. Det kan vara allt från stenar i hinkar eller plocka upp sina leksaker. Han blir allt stadigare, flyttar sig relativt lätt mellan fasta punkter och kan stå helt själv ett par sekunder. Kanske det dröjer tills han kan gå men jag hoppas det kommer snart.

Igår var vi i Slottsskogen och tittade på djuren. De stora grisarna var mest spännande och lite skrämmande när den kom för nära staketet. Även kaninerna var populära att kika på.
Vi måste gå dit fler gånger så att han får klappa getter och de andra djuren också.

Jag har tränat fredag, lördag och söndag med riktigt härliga pass. I lördags var det min tur att premiärköra joggingvagnen. Den är enkel och lätt att köra. Det som däremot är lite trixigt är att jag inte vet var jag ska hålla händerna. Byter grepp hela tiden men med lite vana så sitter det nog där. På långa raksträckor sköt jag vagnen framför mig och hade säkerhetsbandet runt min handled. Turen blev populär. Det stora leendet kom fram men efter ett par minuter så somnade han så gott i den.

I torsdags körde jag intervaller tillsammans med en nyfrälst löpare. Hans mål vara att köra 5x1000 i 4.20 fart men det gick bättre än så. Han klockade alla i 4.10 tempo. Riktigt bra jobbat.
Själv körde jag de mentalt jobbiga 2000 m intervallerna. Jag gillar inte den sträckan alls så det gäller verkligen att sätta på skygglapparna och bara köra. Hade siktet inställt på att göra intervallerna på en tid mellan 7.20 - 7.30. Det blev snabbare än så 7.22, 7.01, 7.18 och 7.15
Vet inte vad som tog åt mig på intervall nr 3. Det gick åt helsike för fort :)
På den sista och avslutande var jag duktigt trött men bet ihop. Vila

Det var inte bara vi som var på Åby den här eftermiddagen. Även Christian Olsson med flickvän? var där. Vi tog tillfället i akt och tog ett foto. Jag mötte Lassie varning där :)

Igår var det dags för långpass. Hela veckan hade jag ställt in mig på att springa 30 km.
De första 5 km var tunga och jag hade magont men det släppte som tur var. Sedan var det bara att kämpa vidare. Tog två kortare vätskepauser vid 20 och 25 km.
Jag var trött vid 22-23 km men benen bara fortsatte springa och det var en härlig känsla.
Efter 30.2 km var jag hemma igen och klockan var endast 10.30 och därmed hela dagen kvar. Medeltempot för dagen blev hyfsade 4.38 med några snabba km insprängda när jag kände för det.
http://www.funbeat.se/training/show.aspx?TrainingID=22219557

Undrar om det finns chans att springa maran under 3 timmar nästa år? Det hade varit en dröm. Men först ska fixa de andra målen som jag har.









5 kommentarer:

  1. Vem är det som är snabb egentligen :-) 4:38-tempo i tre mil på träning...

    SvaraRadera
  2. Det var väl han och hans fru Gordana... följer honom på twitter :)

    Bra tränat, skönt flow du har nu!

    SvaraRadera
  3. Ja Jättehärligt! Självklart lite shopping! Kan inte motstå :)

    SvaraRadera
  4. Passa på att njuta så länge de inte går. Sen blir det bara en massa spring! ;-)

    Oj 7,01! Vad hände där! Bra jobbat! :-D

    SvaraRadera
  5. Jädrar! 2000m på 7min mitt i ett pass! Riktigt bra jobbat. Du har både snabbhet och uthållighet på långpassen. Tre timmar är möjligt!:)

    SvaraRadera