onsdag 16 maj 2012

att använda sig av rätt termer


Har haft svårt att hitta tid för löpning i början av veckan. Igår kväll hittade jag en tid efter det att sonen somnat.
Det blev ett pass över 12 km och genom två kommuner; Härryda och Mölndal :) Det blev ett lättare pass där de två sista km var lite snabbare. Har svårt för att helt puttra igenom ett pass utan vill alltid lägga in nån snabbare km.

Många använder sig av termer som progressiv, distans, distans i halvmarafart, distans i marafart m.m.

Är det inte intervall eller långpass så benämner jag bara mina pass som löpning. Har jag för dålig koll på hur jag borde träna för att bli bättre? Borde mina löppass (det som inte är långpass eller intervall) vara progressiva eller springas i halvmarafart? Kommer jag utveckla min löpning då?

För tillfället försöker jag få till ett långpass (det kan vara kort eller långt), intervaller (helst två gånger i veckan) och ett löppass. Det där löppasset kanske borde utvecklas istället för att bara springas igenom. Jag brukar aldrig ha en tanke med det passet utan det blir lite som jag känner för eller kroppen orkar med. Igår puttrade jag omkring i 4.30 fart och ibland blir det lite snabbare pass över 10-12 km.

Vad har ni för tankar kring detta?


2 kommentarer:

  1. Jag är ingen expert, men jag tycker inte man ska krångla till löpning om man är vanlig motionär.

    Visst kan man följa vissa program, men i övrigt är det väl bättre att bara köra varierat, lyssna på kroppen och köra lite det som känns bäst för dagen. Det är så motivationen och inspirationen stannar kvar tror jag! :-)

    Jag är som dig; det finns "bara" korta /långa intervaller, långpass och vanlig distans.

    SvaraRadera
  2. För någon som har "dålig koll" (som du skriver) så är dina tider riktigt bra :)
    I min värld finns det långpass, distans och 2 gånger om året även fartlek ;)

    SvaraRadera