onsdag 23 maj 2012

kortare men tuffare


Måndagen blev en vilodag från löpningen efter 30 km i söndags. Kände mig förvånansvärt pigg efter långpasset och hela dagen igår. Lite stel i ljumskarna men sånt kan jag ju ta.

Igår skulle jag springa ett lätt pass på 10-12 km. Det var fruktansvärt. Det var tunga ben. Flåsande andning. Riktigt, riktigt tungt och det var inte kul nånstans. Kämpade och kämpade och till slut vid 7 km började jag hitta något som skulle kunna beskrivas som löpning.

Efter 11.5 km var jag nöjd över att vara hemma igen. Tänk att 11 km löpning i ungefär samma medeltempo kan kännas 100 resor värre än 30 km.

På torsdag är det dags för 1500 meters intervaller. Tänkte jag skulle ge mig på McMillans 4 nyckelpass under en 8 veckors period för att bli snabb på 10 km. Nu har jag bara 7 veckor på mig innan första 10 km tävlingen i Varberg.

Den planerade tävlingsfarten är satt till 3:40 min/km. Det blir en tid under 37 minuter som är en liten dröm för mig. 

Pass nr 1 – ca 8 veckor före tävling
6*1500m 10K-racepace P3min (obs: i tänkt tävlingsfart)

Pass nr 2 – ca 6 veckor innan tävling
3000m+4*1500m 10K-racepace P5-3

Pass nr 3 – ca 4 veckor innan tävling
2*3000m+2*1500m 10K-racepace P5-3

Pass nr 4 ”Best 10K workout” – 9-12 dagar för tävling
3*3200 m 10K-racepace P5



5 kommentarer:

  1. Det där är tuffa pass! Träningen mellan dessa nyckelpass, körs den som vanligt eller hur är tänket?

    SvaraRadera
  2. Buhu, det är nästan jobbigt att läsa om "alla andras" tuffa träning när jag knappt kan ta en promenad...

    SvaraRadera
  3. Oj vilka upplägg!
    Säger som Staffan, hur ser träningen ut mellan dessa fyra pass`?

    SvaraRadera
  4. Ibland är benen tunga! Men visst är det intressant att se hur mkt sämre man blir när man är sliten efter ett tungt/långt pass? Tyder ju på att man verkligen ska vila ordentligt innan tävlingar...

    Ska bli kul att följa upplägget! Låter som jobbiga (roliga) pass:)

    SvaraRadera
  5. Jag har kört de två sista av de fyra passen du räknade upp. Ska bli kul att se hur du upplever passen.

    SvaraRadera