tisdag 14 februari 2012

Jag är som en helt vanlig pappa - krönika av Anna Mannheimer


Ord som att vi kommer älska vår lille son precis lika mycket som han var vår egen, många blir gravida när de adopterar och det är väl bara att adoptera har skurit djupa sår i mitt hjärta och själ.

Vi har naturligtvis också fått en massa gratulationer, innerliga lyckönskningar och nyfikna frågor. Tack för att ni funnits där för oss.  

Ingen kan någonsin ta kärleken ifrån oss. Kärleken är vår. Vår lille son är en del av oss nu. För alltid

Nedan följer Anna Mannheimers krönika, som är både läsvärd och tänkvärd, om hur vi adoptivföräldrar blir sedda av omgivningen.

 
 --------------------------------------
Ingen sa grattis när jag berättade att vi väntade barn. Jag som var så stolt, så rusigt lycklig och förväntansfull. Vi som hade väntat så länge. I väskans innerfack bar jag runt en skrynklig och tummad kopia på bilden av bebisflickan med de svarta ögonen och honungshyn. 

Alla människor kunde ju se att hon var det sötaste, finaste och absolut mest fantastiska barn en människa kunde önska sig. En gudagåva (om det nu finns sådana presenter). Men inga gratulationer. Inga glada tillrop. Jag började undra om folk runtomkring oss var så avundsjuka på vårt underverk och så missnöjda med sina egna avkommor att det blev för mycket för dom. Att bilden av vår dotter liksom täppte till deras lyckönskningsförmåga. Nej, när jag berättade att vi skulle adoptera en flicka från Kina fick jag två olika sorters reaktioner. Antingen så sa man "Ska ni adoptera? Då ska du se att du blir gravid" eller "Ska ni adoptera? jag hörde om ett adoptivbarn från Polen som är 12 år och inte kan prata ännu". Men inte ett enda grattis.
 

Jag vet inte hur många skräckhistorier jag har hört om internationellt adopterade som det gått dåligt för. Colombianer utan tandanlag, indier utan testiklar, kineser utan ordförråd och koreaner med oerhörda svettningar. Sanningen är att det faktiskt går väldigt bra för de allra flesta adoptivbarn. Och tänk på alla barn som växt upp med sina biologiska föräldrar och som det inte alls slutar bra för. Inte skulle man väl så fort man ser en gravid kvinna upplysa henne om att barnet där i magen faktiskt både kan hamna på Kumlaanstalten och bli ordblind.

Det är inte heller så att man blir gravid av att adoptera. Folk tror att man bara har spänt sig och knipit med äggstockarna, men att nu, när man väl har fått ett barn, så kan man slappna av och sladdra med äggledarna. Det fungerar inte så. (Det finns en liten procent barnlösa som plötsligt hux flux blir gravida. Men det sker oavsett om de adopterar eller inte.)

Men framförallt. När man väl har fått fått barnbeskedet och det lilla kortet så vill man inte bli gravid! Man vill bara ha sitt eget barn. Den lilla kinesiska bebisen med de svarta ögonen och honungshyn, Inget annat barn. Att bli gravid skulle vara en katastrof. Nu har det gått nästan tio år och det är väl märkligt men hon är, helt objektivt, fortfarande det mest fantastiska barn man kan tänka sig. Och på kvällarna ligger vi nära och viskar att det är en sån himla tur att vi fått varandra, Men det är klart att det finns en skillnad med att vara adoptivmamma. Min älskade dotter har ju aldrig druckit min bröstmjölk, jag har inte burit henne i min kropp, ingen navelsträng har bundit oss samman. Hon har inte vilat i min livmoder eller skvalpat runt i mitt egenproducerade fostervatten. Nej, när man tänker på det skulle man ju kunna säga att jag helt enkelt bara är som en helt vanlig pappa.








3 kommentarer:

  1. Fy sjutton vilken bra text! Jag bara rös över hela kroppen när jag läste den. Det låter ju helt gräsligt att kunna få sådana kommentarer och inte bli gratulerad? Fruktansvärt.

    Glad Alla Hjärtans Dag! Hoppas fru och son kryat på sig nu!

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint! Sitter här och blir alldeles tårögd på alla hjärtans dag. Det är så sorgligt att folk inte bara kan vara glada och upprymda å era vägnar. Som att er barnlängtan och art barnaskapande vore mindre värt på nåt sätt. På många sätt är väl er barnlängtan och kärek mer värd om man nu måste ge sig på sådana dumma hjämförelser. När vi bestämde oss gick det på ett kick. Nästan för fort. Jag kan bara föreställa mig hur det måste kännas att vänta och längta och hoppas och våndas under hela den process som en adoption verkar vara. Om någon har visat att de verkligen vill ha och "förtjänar" ett barn är det väl alla ni som adopterar. Jag blir upriktigt ledsen långt ner i själen när jag läser om hur ni upplevt omvärldens reaktioner. Nu känner ju inte jag er, men återigen vill jag rikta ett uppriktigt grattis till er båda. När jag läste att ni äntligen fått ett positivt besked gjorde det mig varm och genuint lycklig för er skull, bara så att du vet.

    Jag hoppas verkligen att ni nu och i framtiden bara möter positiva kommentarer. Ha en underbar Alla hjärtans dag <3

    SvaraRadera
  3. Jag blir ledsen rakt in i hjärtat när jag läser texten. Vissa människor kommer man aldrig förstå sig på och man ska nog inte bry sig om att göra det heller. Många i min närhet sa inte grattis när vi väntade lillen och har fortfarande inte gjort det, min mor är en av dem, hennes förlust! Kom ihåg allt det positiva och försök strunta i korkade komentarer, livet är för kort för det!

    SvaraRadera