onsdag 15 februari 2012

synen på papparollen


Jag blir mörkrädd för vissa personers åsikter. Anna Herdenstam som är programledare och reporter på TV4 skriver på sin Twitter att "Enligt en ny avhandling upplever var fjärde pappa förlossningen som något stressande, otäckt eller groteskt. Stackare. Verkligen."

Fortfarande, år 2012, ses tas inte pappans känslor kring graviditet och föräldraskap på allvar.
Jens Berg som är en tvåbarnsfar beskriver papparollen jättebra i SvD 27 juli 2011.

Vi pappor är lika mycket förälder som mamman även om vi inte burit barnet under 9 månader eller blivit förälder på ett alternativt sätt.


3 kommentarer:

  1. Vilket uttalande?! Klart att pappor kan tycka förlossningen är obehaglig och läskig. Vi kvinnor VET ju vad vi känner, medan pappan bara kan titta på. Det måste ju vara värre (tror jag, utan att veta).

    SvaraRadera
  2. Äh hon verkar mest bitter..typ att pappan minsann inte ska klaga när det är mamman som gör allt jobb...men det hon missar är mannens stödjande roll vid förlossningen..vill hon inte att han ska vara med eller? Själv hade jag bra kontakt med BVC och sjuksköterskan som var toppen. Barnmorskan vid BVC var ingen höjdare dock..men det hade inte med nån papparoll att göra utan helt andra skäl.

    SvaraRadera
  3. Herregud, jag tycker synd om Niklas som fick se mig lida, se värsta blodbadet som jag inte såg, samt förstå mycket mer av vad som egentligen hände. Hur hemsk förlossningen än var skulle jag inte vilja byta med honom.

    SvaraRadera