måndag 13 februari 2012

oplanerad träning


Det blir inte så mycket löpning som jag önskar. Tid finns men prioriteringslistan ser annorlunda ut.

När jag inte får ihop så många kilometer måste jag bli bättre på att planera mina pass. Nu har det blivit mycket på känsla vilket kanske inte är helt fel heller. För att jag ska känna mig tillfreds med löpningen vill jag få kontroll. Därför blir det från och med nu bättre planering av passen. Passen där jag man bara rullar fram i ett skönt tempo får skalas bort.

Finns inte så mycket att säga om förra veckans löpning förutom att de 12 km i lördags var välbehövliga både för kropp och själ. Garmin var på laddning så jag sprang utan klocka men trots det har jag så pass bra koll på min kropp att jag vet på ett ungefär vilket tempo jag springer i. Kilometermarkeringarna har jag lärt mig utan och innan vid det här laget efter alla turer längs Stensjön och Rådasjön :)

I fredags checkade jag in på Sportlife vid Domkyrkan. Hade ett rabatthäfte för två veckors provträning. Det kändes ovant vid alla nya maskiner och jag fick inget riktigt flyt på gymmet. Däremot har jag haft en go träningsvärk i överkroppen under helgen.

Kl. 7 hängde jag och ett par tappra själar på låset vid Friskis i Mölndal. Gym stod på programmet idag. Kroppen svarade bra och jag kunde lägga på lite extra vikt på vissa övningar jämfört med senaste gången jag var där.
Nu har jag bestämt mig. Jag känner mig hemma på Friskis i Mölndal och kommer kämpa vidare med mitt medlemsskap fram till årsskiftet. Sedan kommer jag att ordna med ett årskort på Friskis vid Domkyrkan istället.


Träningsvecka:6


Antal träningspass: 5 st

Total tid: 236 min

Antal dagar av träning: 5


Löpning:

Antal löppass: 4

Sträcka: 38.41 km

Total tid: 171 min




5 kommentarer:

  1. Jag är också dålig på att planera i förväg. Men samtidigt vill jag att träningen ska kännas rolig, inte som ett tvång. (Så länge jag inte har några mål som behöver uppfyllas inom den närmsta tiden).

    SvaraRadera
  2. Jag har också kikat på FIRST och liknande upplägg med färre hårda pass per vecka men inte kommit mig för att testa fullt ut. Även om jag gillar kvalitétspass så undrar jag vad som händer med träningsmotivationen om alla pass ska springas snabbt?! Då och då behöver i alla fall jag också de lugna distanspassen för mitt välbefinnande och för att få egen tid o s v.

    SvaraRadera
  3. Hehe ja det är inte lätt o vara förälder i sjukdomstider. Februari verkar vara den värsta sjukmånaden.

    Jag shoppade loss rejält på IKEA. Två garderober, två byråer, ett badrumsskåp, en lampa, köksgrejer, en matta.... :) mindre kul för plånboken.

    Nu sitter jag på en tråkig föreläsning i b-huset. Handlar om alla styrdokument som finns typ.

    Ha det fint och hoppas du håller dig frisk :P
    Kram

    SvaraRadera
  4. En av fördelarna med att jobba som instruktör är ju att de klasser man instruerar under veckan redan är planerade och all träning utöver dem är bonus.

    SvaraRadera
  5. Haha ja, men det var grymt jobbigt! Kändes som att springa i sand ungefär..! Springer typ 1 gång i veckan nu bara.

    SvaraRadera